Tuesday, May 15, 2007

1پاریس

مطمئنن اگه الان پری مهربون بیاد ازم بپرسه دوست داری کجا زندگی کنی میگم پاریس! شهری که علاوه بر همه ی جوانب مثبت شهرهای اروپا جنب و حوش خاصی توشه.


اینجا میدون و خیابون اپراست. هتل ما اطراف این خیابون بود. وقتی از ایستگاه مترو بالا اومدیم از زیبایی این خیابون و ساختمانهای اطرافش دهنمون باز مونده بود. فروشگاه معروف لافایت تو خیابون ضلع شمال این میدونه. ما که تواین فروشگاه در اثر دیدن تی شرتهای 500 یورویی و کیفهای 2500 یورویی چشممان چهار تا شد. جالب اینکه دم در فروشگاه اعراب مسلمان رو میدیدی با کیسه های لافایت که داشت از فرط خرید میترکید. ای پول نفت....ماکه فقط تونستیم از شیرینی فروشی زیر فروشگاه 4-5 تا شیرینی بخریم. البته از بقالیش (یه چیزی تو مایه های شهرونو خودمونJ ) هم نون و آب خریدیم!
خوبی هتل این بود که خیلی به جاهای که میخواستیم بببینیم نزدیک بود.

در جنوب غربی این خیابون شانزه لیزه قرار داره(البته با حدود چهل و پنج دقیقه پیاده روی) . خوب در حالت خوش بینانه آدمو یاد خیابون ولیعصر خودمون میندازه.
یک خیابون خیلی عریض که معروفترین مارک های دنیا رو میتونی توش پیدا کنی.


این هم شبه شانزه لیزه س. یک چیزی که خیلی مده نشستن مردم جلوی در کافه ها تو پیاده رو هست. پیاده روی عریض شانزه لیزه جون میده برای این کار!

این خیابون میدون کنکورد رو به تریومف وصل میکنه. یک منار بی قواره اونطور که من فهمیدم توسط ناپلئون از مصر آورده شده.

در زیر تریومف قبر یک سرباز گمنامه که همیشه روش پره دست گله از طرف مردم!
اگه خواستید با خیال راحت پاریس رو بگردید میتونید ازاین اتوبوسهای مخصوص توریستها استفاده کنید: اتوبوسهای دو طبقه که طبقه ی دومشون بدون سقفه. به مدت دو روز نفری 25 یورو. در هر ایستگاهی که بخواین پیاده میشید و دوباره در هر ایستگاهی که خواستید سوارمیشید. نرخ کرایه تاکسی خیلی وحشتناکه. مترو هم که زیر زمینه. در نتیجه این بهترین راه بود.

این هم موزه ی انولید هست. اینجا بعد از انقلاب ساخته شده. چون درباری های فرانسوی علاقه خاصی به نشستن و گپ زدن داشتند ناپلئون اینجا رو براشون ساخته که راحت بنشینند و سرشون گرم بشه! اسمش رو هم که میبینید: invalides

برج ایفل در جنوب تریمف قرار داره. این هم یک اسکلت فلزی بی قواره هست.
میتونید سوار آسانسورش بشید و از اون بالا پاریس رو ببینید. البته هرچی بالاتر بخوای بری پول بیشتری باید بدی! از خیابون جنوبی تریمف که بیای یک سری پله در غرب ایفل وجود داره و ایفل در گودی قرار داره. منظره ی خیلی جالبیه. توصیه ی من اینه که ایفل رو در شب ببینید وگرنه زیاد خوشتون نمیاد ازش. در ضلع شرقی ایفل هم فضای سبز درست و حسابی هست که شبها مردم میان اونجا و راحت تو چمنها مینشینند و خوراکی میخورند. هر چند دقیقه یک بار هم چراغهای چشمک زن ایفل روشن میشه و مردم جیغ میکشن و دست میزنند! (البته این کارها تو ایران دهاتی بازیه نه؟)

این هم کلیسای نوتردام هست. تقریبن در مرکز پاریس و در جنوب شرقی موزه ی لووره. نمای خارجی حیرت انگیزی داره . داخلش هم پره از مجسمه های جالب که هرکدوم بیانگر گوشه ای از تاریخ و اساطیر مسیحیته!

حقیقتن پاریس شهر گرونیه . ما یک ساندویچ نون و پنیر و یک ساندویچ تن ماهی هر کدوم به قاعده ی یک کف دست خوردیم به مبلغ 23 یورو. و بعد از اون فقط غذای آماده خوردیم از سوپر مارکت. ضمنن بهتون توصیه میکنم هرگز گوشت با پخب مدیوم نخورید چون بر عکس ایران خام خامه و هرگز نمیتونید بخوریدش!
ادامه دارد...