Tuesday, March 4, 2008

کتاف بازی

بنا به دعوت جناب حاج باران بنده 5 مورد از لیست کتابهایی که نصفه رهاشون کردم رو مینویسم. ولی راستش نمیدونم نوشتنش ممکنه چه سودی به حال چه کسی داشته باشه.چون ممکنه کتابهای خوبی باشند و من به عللی جذبشون نشده باشند. ممکنه وقت نکرده باشم بخونمشون. حالا...ما میگیم چشم لابد یک حکمتی توش بوده :


1.چنین گفت زرتشت.نوشته نیچه.
(یعنی خدایی من شرمنده اخلاق فیلسوفانتون هستم. باور کنید برای من هر پاراگرافش حداقل نیم ساعت تا یک ساعت طول میکشه تا بفهممش. البته گاهی هم تلاش بیهودس و نمیفهمم. در عین اینکه فکر میکنی سادس...وای خدایا خیلی عمیقه. یکی از آرزوهامه که عین آدم بنشینم بخونمش)


2. شیعه در تاریخ ایران .نوشته سید رضا نیازمند.
(نمیدونید بانی بیچاره با چه بدبختی این کتاب رو گیر آورد. من هم به عنوان یک انسان روشنفکر سعی کردم بخونمش. ولی خوب جسته و گریخته شد. نمیدونم چرا تا بازش میکنم هزار تا کار فراموش شده یادم میفته)


3. کوری. نوشته خوزه ساراماگو.
(نصف بیشتر کتاب رو خوندم. بعد نمیدونم چه بلایی سرم اومد که دیگه اصلن و اصلن حتی نمیتونم بازش کنم.بعد هم یک شب به شکل ناجوانمردانه دو صفحه آخرش رو خوندم ببینم بالاخره چی میشه!)


4. نامه به کودکی که هرگز زاده نشد.نوشته اوریانا فالاچی
(راستش این از اولش هم منو جذب نکرد. ولی اونقدر تعریفش رو شنیده بودم که با هر زور و بدبختی بود یک سومش رو خوندم.ولی بعد دیدم اصصصصصصصلن نمیتونم ادامه بدم.باز هم ناجوانمردانه آخرش رو خوندم ببینم چی میشه)


5. 53 نفر. نوشته بزرگ علوی
(نه .واقعن اهل خوندن کتابهای این مدلی نیستم.شرمنده ام)

---------------------------------------

و اما 5 کتاب از لیست کتابهایی که از خوندنشون واقعن لذت بردم و بازم دوست دارم بخونمشون :


1. تولدی دیگر.نوشته شجاع الدی شفا.
(ببینید این کتاب کمی تا قسمتی بوداره. آره. ولی من توصیه میکنم کاملن بی طرف بخونیدش. نه سعی کنید بپذیرید حرفهاشو نه موضع گیری کنید. باور کنید خیلی جالبه)


2. هبوط در کویر. نوشته علی شریعتی.
(نمیدونم چرا جملات این کتاب مخصوصن قسمت هبوط ، اینطور منو آروم و خوشحال میکنه. واقعن لذت میبرم از خوندنش.بارها و بارها حدود صد صفحه از برگزیده های خودم در این کتاب رو خوندم. هنوز هم لذت میبرم از خوندنش.شاید کسی افکار شریعتی رو نپسنده ولی نمیشه منکر زیبایی قلمش شد.)


3. کیمیاگر.نوشته پائولوکوئیلو.
(راستش این هم از اون کتابهای ساده ولی متحول کننده بود. باشه سرقت ادبیه. از اونجایی که ما ایرانیا همه چیز رو قبلن داشتیم بهترش رو هم داشتیم این هم روش. ولی متن جذابی داره. ضمنن حرف نویی هم داشت. حداقل برای من اینطور بود)


4. خسی در میقات. نوشته جلال آل احمد.
(از این دست سفر نامه ها خوشم میاد. از قلم این نویسنده هم خوشم میاد. در ضمن با مقایسه وضعیت عربستان در زمان نگارش این کتاب و اکنون یک احساس خودخوری و حسرت و نمیدونم یه چیزی تو این مایه ها درم به وجود میاد...خودآزاریه دیگه)


5.شازده کوچولو. نوشته آنتوان دوسن تگزوپری.
(ببینید این کتاب همدم منه. از بچگی تا حالا. باور کنید هربار میخونمش یه چیز جدید درش پیدا میکنم. یعنی نمیدونم بگم چقدر دوستش دارم.)

----------------------------------------------

آقا این قسمت دعوت هم سخت ترین جای این بازیهاست. من هرکی رو بخوام دعوت کنم یا شونصد سال پیش دعوت شده یا بلاگشو بسته رفته به سمت خورشید. بازم هرکی کامنت بذاره دعوته.
ضمنن چیزیم نیست سرم شلوغه هی میخوام آپ کنم. کرمه دیگه...خدا شفام بده!